Fri fragt ved køb over 400 DKK Levering inden for 1-3 hverdage Shop udsalg nu >>

Fodboldskribenten Harry Collins rejser tilbage til en historisk æra i fodbolden - midtfirserne - og mindes en af de mest ikoniske fodbolddragter nogensinde. hummels dragt til Danmark i 1986.

Scenen er København, februar 1986. Man ser en gruppe journalister forsamlet på et skakternet gulv, som truer med at stjæle hele opmærksomheden fra den forestående præsentation af Danmarks nationaldragt til årets fodbold-VM i Mexico.

Begivenheden bliver sendt på Danmarks eneste landsdækkende TV-kanal, og en hel nation venter i spænding på at få præsenteret, hvad de endnu ikke ved, vil blive en fodboldtrøje, som definerer en hel generation og være det altoverskyggende ikoniske symbol på dansk fodbolds guldalder, Danish Dynamite-perioden.  

Da Morten Olsen, Frank Arnesen og Per Frimann kom til syne foran kameraerne, blev den fortættede stemning afløst af en vild hype blandt de tilstedeværende medier. Spillertrioen agerede modeller i de nye dragter, mens de tryllede med bolden i sættet af trøje, shorts og sokker, som skulle blive døbt 'karnevalsdragten' under dette mediecirkus, som omgav lanceringen. Selvom det var ment som et lidet flatterende øgenavn, endte dette tilnavn faktisk med at give god publicity og øge efterspørgselen efter den nye dragt.

De danske superstjerners underholdende boldtricks kunne ikke aflede opmærksomheden fra det flamboyante outfit fra hummel; fodboldlandsholdets stolte partner gennem mange år.

Artiklen forsætter efter billedet. 


Billede af det danske fodboldlandshold fra 1986 af Per Kjærbye @fodboldbillederdk 

Overdelen havde en distinkt sort V-hals, som fungerede som et roligt samlingspunkt for de to kontrastfyldte halvdele på selve kroppen af trøjen. Den ene halvdel bestod af rød/hvide nålestriber, som komplementerede den anden halvdel; en solid rød blok af velkendt tryghed midt i det omgivende kaos.

Shortsene havde samme mønster som trøjen og fuldendte det sjove patchwork-lignende look, langt fra det traditionelle monotone røde, som danskerne traditionelt havde været klædt i. Ærmerne matchede trøjens design, men var placeret omvendt, så det nålestribede ærme gav liv til den røde halvdel, og det ensfarvede ærme gav ro til den nålestribede halvdel. Men dette var ikke den eneste fine detalje på ærmerne, for hummel havde sat et tydeligt aftryk på projektet med varemærkets vinkler og dermed fuldendt det dramatiske look, som for mange danskere er fyldt med kærlig nostalgi.

Martin Davis-Skøth, nuværende holdsportsdesigner hos hummel, husker med glæde i sindet tankerne bag det ikoniske print: »Grunden til, at jeg er så glad for trøjen er netop, at den er anderledes, og den spreder glæde. Bolsjestriberne minder mig om Tivoli, fra dengang jeg var barn.«

Det heftige mediepostyr, som omgav lanceringen af dragten udviklede sig til et stormfuldt salgsboost for hummel og 'karnevalsdragten'. Kombinationen af nålestriber og den traditionelle danske røde farve gik længere end fodbolden og blev på mange måder en nationalskat, som gav ny inspiration til både danskere og fodboldfans i hele verden.

Læs mere efter billedet. 


Preben Elkjær og Eduardo Acavedo, Danmark - Uruguay, 1986 af Per Kjærbye @fodboldbilleder.dk 

Midt i den store salgsfremgang for trøjen, satte FIFA en kæp i hjulet med en beslutning, som potentielt kunne skade salget. Pga. af en stigende bekymring for TV-dækningen, måtte shortsene kun have én farve. Dette førte til, at trøjens kontrastfyldte designblokke fik følgeskab af ensfarvede røde shorts, som matchede strømperne. De marineblå trøjenumre, endnu et overraskende designvalg, tilføjede mod og styrke til looket gennem den fremtrædende mørkeblå farve.

Som Davis-Skjøth siger det, synes brandets karakteristika lige så relevante i dag som i 1986:


»Vi har en dansk tilgang, som er lig med moderne individualisme, der ikke forsøger at være et kæmpe globalt brand. Vi kender til fordelene ved at være små og hurtige på fødderne, hvilket giver os mulighed for at bringe designs et andet sted hen.«

'Et andet sted' var præcis, hvor 'karnevalsdragten' fra 1986 var på vej hen, men listen af beundrere var lang; Aston Villa og Southampton valgte at bruge designet til deres dragt den efterfølgende sæson, da mærket begyndet at blive kendt i Europa.

Læs mere under billedet.


John Eriksen før hans mål mod Vesttyskland, VM 1986 af Per Kjærbye @fodboldbilleder.dk 

hummel har stadig tætte relationer til landsholdet og lancerede en kopi af den klassiske trøje op til VM i Sydafrika i 2010. Over tredive år efter den blev afsløret i København, er trøjen stadig muligvis den mest populære og genkendelige fodboldtrøje i fodboldhistorien. Kombinationen af design, stil og angrebsmod skabte et unikt og uforglemmeligt ikon.

Med hummel vinklerne på ærmerne til at guide dem fremad, skabte spillerne store resultater i Mexico med sejre over Skotland, Uruguay og Vesttyskland, inden sejrsbølgen brat blev stoppet af de evige rivaler fra Spanien.

Det var en fantastisk turnering, hvor spillerne demonstrerede stort talent og en sprudlende angrebslyst, som på en måde blev fanget af designerne hos hummel allerede inden turneringen, idet trøjen var en perfekt afspejling af den dynamiske indstilling, som var kendetegnende både for tøjmærket og for landsholdet. 

Log ind

* Alle felter skal udfyldes med gyldig info.
* Ingen bruger fundet med den e-mail eller adgangskode



Der er ingen produkter i kurven

  • Størrelse:

    Farve:

    Varenr:

    Der er ikke flere varer på lager

    DKK

    DKK

    DKK

Ordreoversigt

Subtotal 1600 DKK
DKK DKK
Total DKK inkl. moms
Gå til kassen Gå til kurv

Glemt adgangskode

* Alle felter skal udfyldes med gyldig info.

Email OK. Hvis denne findes som kunde, vil du få tilsendt en e-mail om gendannelse af din kode.

Vi anvender cookies for at give dig den bedst mulige oplevelse på vores website. Hvis du fortsætter på sitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. LÆS MERE.